Blomster&Bakverk

  • Home
  • Blomster&Bakverk

Blomster&Bakverk I min värld av blomster och bakverk ska det vara enkelt att baka. Med eller utan gluten. Du får även följa med i min vardag som fotograf.
(4)

Här får du enkla recept, stämningsfulla bilder från kök och trädgård samt tips om sådant som gör livet härligt.

Midsommarhelgen närmar sig med stormsteg och här kommer en blandning gott som passar till aftonens buffé eller helgens m...
16/06/2026

Midsommarhelgen närmar sig med stormsteg och här kommer en blandning gott som passar till aftonens buffé eller helgens matiga stunder.

1 🌸 Blomstersmöret som alltid gör succé.
2 🌸 Färskpotatis de luxe.
3 🌸 Tunnbrödsticksen som alltid tar slut.
4 🌸 Rostad potatis i en sallad.
5 🌸 Godaste filmjölkslimpan som räcker till många.
6 🌸 Parmesankakor, så goda till bubblande dryck.
7 🌸 Osttårta, härligt inslag på buffén.
8 🌸 Skagenröra funkar alltid.
9 🌸 Gäster över helgen? Imponera med kalljästa frallor.
10 🌸 Räkbakelser, så gott och extra festligt när de är små.

Länkar till inlägget med midsommarmat i kommentarsfältet. Hojta om det är något du undrar över 🌸

15/06/2026

Det blomstrar 🌸🌼🌸 I lördags var det invigning för utställningen I full blom. Nitton konstnärer under samma tak, eller ja två, då båda husen på Länsmansgården - Österåkers Konsthall fyllts med olika uttryck och tekniker på samma tema.

Allt var så fint komponerat. Konstverk både ute och inne. Visningsträdgården alltid lika välskött och en njutning för ögat Länsmansgården-Åkersberga trädgårdssällskap Den här dagen sken solen och det var fullsatt på caféet. Kom hit i sommar! Utställningen pågår till och med den 16/8.

Och vet du, precis när jag skulle bege mig hemåt fick jag höra att en av mina tavlor sålts och jag fick säga hej till köparna. Det värmde extra fint.

Ser du det? Det svagt gröna ”skrufset” i förgrunden. Det som i mina ögon gör bilden lite bättre. Bläddra till sista bild...
13/06/2026

Ser du det? Det svagt gröna ”skrufset” i förgrunden. Det som i mina ögon gör bilden lite bättre. Bläddra till sista bilden för att se hur det såg ut bakom kameran. Jag slängde fram en sliten stol, min man fick hålla några grässtrån och där satt den. Sen fick alla äta tårta!

Jag har samlat ett gäng härliga tårtrecept på bloggen. En del är enkla, andra lite mer tidskrävande. Alla är goda 🥰 Här finns också tårtor utan gluten, mjölkprotein och vitt socker. Hoppas du hittar något som passar!

🍓 Rabarber- och jordgubbsmoussetårta
🍓 Mazarintårta med mascarponekräm
🍓 Mazarintårta med flädercheesecake
🍓 Pinocchiotårta med jordgubbar, vaniljkräm, jordgubbs- och passionskräm
🍓 Receptsamling med massa olika tårtor
🍓 Bakom kulisserna 😁

Recepten finns på bloggen och du hittar en direktlänk i kommentarerna 🍓

11/06/2026

Så här såg det ut för någon månad sen när jag fotograferade två motiv till min serie ”Annelies blommor och grönt”. De här motiven var så omtyckta när jag ställde ut ifjol att jag ville göra några fler.

Motivet med sparris som många tycker om har liksom gnagt lite i mig. Sedan bilden togs har jag utvecklats i mitt fotograferande, så jag tog om bilden och nu känns det bättre.

Alla s*x motiv i serien är inlämnade till sommarens stora temautställning ”I full blom” på Länsmansgården - Österåkers Konsthall. Vi är 19 konstnärer som tolkar blommor med olika konstformer och tekniker. Jag är helt säker på att det här kommer att bli en fantastisk upplevelse så planera in ett besök.

Invigningen är nu på lördag 13/6 kl 13. Jag kommer att vara på plats någon timme eller två, så jag hoppas vi ses.

Utställningen pågår till och med 16/8. Öppettider står på Länsmansgårdens hemsida och passa på att besöka caféet också.

Nu på lördag 13/6 är det invigning av sommarens stora utställning ”I full blom”. Vi är 19 konstnärer med olika tekniker ...
09/06/2026

Nu på lördag 13/6 är det invigning av sommarens stora utställning ”I full blom”. Vi är 19 konstnärer med olika tekniker och uttryck. Igår var det inlämning av verk och det ska bli så roligt att få se den färdiga utställningen på lördag.

Här kommer ett gäng GODA och njutbara ögonblick från senaste veckan 👌💛 Härlig sommarsallad med grillost och nektariner. ...
07/06/2026

Här kommer ett gäng GODA och njutbara ögonblick från senaste veckan 👌

💛 Härlig sommarsallad med grillost och nektariner. Det här bjöd jag bokklubben på och det blev så uppskattat. Har lagt upp receptet på bloggen. Där länkar jag också till receptet på …

💛 … citronfocaccia som passade perfekt till salladen. Ett recept jag tagit fram på uppdrag av

💛 Första härliga sommarkvällen hos goda vänner som lagade middagen på både muurikka och grill. Så himla gott!

💛 Blev bjuden på trerätterslunch av min dotter på mors dag. Så gott och trevligt hos Förrätten med sparris fastnade dock inte på bild.

💛 Hade också lyxen att bli bjuden på middag en måndag med min andra bokklubb. Ett stort vackert fat med en matig sallad. Härlig sommarmat!

💛 Engelsk ostkaka kallade vi det från början. Nu säger man väl oftast fryst cheesecake. Det blev i alla fall en god återkomst med denna kära klassiker. Kokade ihop en god rabarberkompott och bjöd som dessert på bokmiddagen hemma hos mig. Recept finns på bloggen!

💛 Igår blev det glass hos .sabygarden och så kikade vi in till nya .sabygarden Några små fynd fick följa med hem minsann.

💛 Blev bjuden på japansk plocklunch hos och fick prova på att brodera med maskin. Resultatet ser du på linnehandduken under frysta cheesecaken. Vi blev bjudna på en så god och vacker jordgubbsdrink. Kolla in hos Mia hur de gjorde den fina rosa kanten på glasen.

💛 Till sist. Sommaravslutning med bästa W, Företagarnas kvinnliga nätverk i Österåker. Vi fick lyssna till som nu även finns på De har tagit hem 14 medaljer i Glass-SM. De hade med den sorbet som fick guldmedalj i år med smak av jordgubb, fläder och hibiskus. Sååå god!

04/06/2026

Nu ska du få ett tips på en härlig sommarbakelse 🍓 som passar utmärkt till nationaldagen på lördag 🇸🇪

Mazarinkakan vispas enkelt ihop och kan bakas med vete- eller mandelmjöl. Det beror på om du vill ha kakan glutenfri eller inte. Jag har heller inget mer socker än det som finns i mandelmassan. Sen är det förstås kardemumma i smeten. För att jag älskar kardemumma.

Jag dekorerar här med en len mascarponekräm, svenska jordgubbar, en nyplockad pensé från trädgården och så en liten flagga. Hoppas att det smakar!

🍓 Alla recept finns på bloggen och jag lägger en direktlänk till mazarinrutorna i kommentarerna.

Blickar tillbaka på trettioen välfyllda majdagar. Härliga fotouppdrag, vacker blomning, gott att äta, blommiga skor på r...
02/06/2026

Blickar tillbaka på trettioen välfyllda majdagar. Härliga fotouppdrag, vacker blomning, gott att äta, blommiga skor på röda mattan, födelsedagsbuffé, engelsk ostkaka och lite mer. Och vilken fin topplista det blev över månadens mest besökta recept ♥️ Bläddra bland bilderna så ser du den. På bloggen finns ett inlägg med alla länkar till recepten. Länk ligger i kommentarerna. In och inspireras!

Address


Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Blomster&Bakverk posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

  • Want your business to be the top-listed Photography Service?

Share