02/06/2026
For folk der bokser med psykiske udfordringer - i dette tilfælde angst, som jeg selv har kæmpet med gennem et langt stykke tid, vil jeg på det kraftigste opfordre til at komme ud i naturen! 🥹
I min egen situation, har det været med til at “redde mit liv”. Fra da jeg var helt nede for 7 år siden, til at jeg begyndte at fotografere naturen og sidenhen dyrelivet. Det har været den ubetinget største gamechanger for mig i læringen af at leve med angst.
Den dag i dag lever jeg side om side med den og det er naturen der har været en kæmpe faktor i den kamp. Den ro man finder når man kommer væk fra byerne, vejene, larmen osv. Den er ubeskrivelig. Den giver plads til fordybelse og reflektion, samtidig med at batterierne lades op af fantastiske naturoplevelser.
Når jeg er ude for at fotografere, så er det for mig selv. Men også for at jeg kan være en bedre mand og far for mine børn. Det giver mig et boost af energi og det er blevet en hjørnesten i mit liv der er kommet til at fylde enormt meget.
Men havde du spurgt mig for 10 år siden og fortalt mig at jeg ville fotografere dyrelivet i den danske natur og være selvstændig fotograf?! Så havde den salgs -og performance orienterede Alexander grint dig lige op i hovedet.
Livet er forunderligt og når vi slår os, så tvinger det os nogen gange til at se livet i et andet perspektiv og det er måske faktisk her, at vi udvikler os allermest. Jeg hader at jeg skulle rammes så voldsomt af stress og angst for 7 år siden. Men jeg ville heller ikke være det foruden. Jeg lærte mig selv at kende og blev et bedre menneske og en bedre Alexander.
Når det hele nogen gange bliver for meget for mig, så søger jeg ud i naturen og fotografere dyrelivet, hvad enten det er uglerne eller småfugle. Så får jeg et afbræk fra hverdagens hamsterhjul og vender hjem med nye oplevelser i bagagen og fornyet energi - og kan jo bare konstatere at angsten på ingen mulig måde fylder lige så meget i min hverdag her 7 år senere.
Den er stadig træls når den er der. Men den er der mere som en ven nu.