11/02/2024
At rejse i Sydafrika …
Først det sjove; ’Morning Drive’ som det hedder på disse breddegrader; 3 unge løvinder og deres 3 hanner lå der bare! Og blev liggende midt på vejen i 1½ time. Heeeeeelt cool ifht. bilerne. I praksis ’Road Block’ som forleden med en bøffel. Yes - det er også det vi kommer her for.
Men Sydafrika har det ikke godt. Og overrasker igen igen. Men lidt om baggrunden for de sidste tre billeder: For 10 år siden købte jeg Madam Blå (en VW California Syncro bus årg. 93) hvor vekselkursen var ca. 1:1. I dag er kursen 1: 0,36. Godt for os der kommer med en stærk krone, men katastrofe for SA.
Sygdommen (korruptionen) i SA mærkes bl.a. i form af ’LOAD SHEDDING’ (prøv at google på YouTube, og i vil opleve nogle forfærdende historier!!!). I praksis forsvinder strømmen. Vi talte med en herboende dansker, som bor i hovedstaden Pretoria, og han fortalte, at de ikke havde strøm i 12 timer! Vi oplever det også, igen og igen forsvinder strømmen og kommer efter 2-3-4 timer! En mærkelig oplevelse at sidde på en restaurant i en af de største camps, og pludselig uden varsel, blev der bare mørkt kl. 19.05! og med fyldt restaurant. Ingen kunne bestille eller betale (kort ingen cash!) Bare gå hjem i bælgmørke!
For nu at slutte denne gang med mundvigene opad! De sidste to billeder er en ny cafe/restaurant bygget over et nedlagt damplokomotiv – rigtig fin ide – og det virker, oven i købet i Kruger NP., som i den grad er under regeringens kontrol. Alt er ikke ’down’ … (det hjalp gevaldigt, da strømmen forsvandt i aftes, at generatoren blev startet !!)