Fotograf Fie Vandborg

Fotograf Fie Vandborg ❤️ Fotograf og billedskaber
👣 Foredragsholder
📷 kurser i fotografi og billedskabelse

Fotograf & billedskaber
Producer & Forretningsudvikler
Portræt, kunst og refleksion fra personlig og faglig forandring 💫

❤ Info om fotografering i   ❗️NU kan der bookes tid i april til og med november 2026 ❤🍀😍 Velkommen til sæson 2026 i min ...
21/03/2026

❤ Info om fotografering i ❗️
NU kan der bookes tid i april til og med november 2026 ❤

🍀😍 Velkommen til sæson 2026 i min have 😍🍀

Foråret kan mærkes og jeg glæder mig til at fotograferes skønne børn i haven 😎

I år er der ikke helt så mange tider/pladser som der plejer at være, så vent ikke for længe med at beslutte jer ❤

Ønsker I en tid? så hop ind på min hjemmeside og læs under "Fies Hemmelige Have". Her står mine priser og hvordan der bookes tid🙂

I haven fotograferes babyer, børn (alene eller sammen med søskende) og gravide.

❤ forældre/partner er altid velkommen til at deltage i fotograferingen ❤

Håber vi ses i sæson 2026 🥰

❤️ Mit arbejde som den fotograf du følger her ❤️Jeg har brugt mange år på at gøre min passion til en levevej - på uddann...
12/01/2026

❤️ Mit arbejde som den fotograf du følger her ❤️

Jeg har brugt mange år på at gøre min passion til en levevej - på uddannelse målrettet den drøm som startede i barndommen. Et frirum hvor jeg ikke skulle forholde mig til den usikkerhed som jeg fik med fra folkeskolen.

Det aftryk en fotograf sætter med sit fotografi, det skal kun leve op til fotografens egne krav. Selvom håndværket kan vurderes af de øjne som ser, og svendeprøve vurderes efter hvordan håndværket udføres. Så findes der ingen objektiv sandhed, fordi et billede fortælle lige så mange historier, som øjne, der ser.
Det er det, som gør fotografiet til mit frirum - der er ikke et endegyldigt facit.

Når jeg arbejder som fotograf, er det som om jeg bare ser, lytter og er det menneske som falder mig naturligt at være over for lige de børn som skal portrætteres. Det er faktisk lidt svært at sætte ord på, hvordan man kan have en interesse så stærk, at det berører en til tårer, ved tanken om ikke at dyrke den. Det er jo bare et job ikke?

For mig er det min ældste identitet og blot fordi kroppen sagde fra, så er jeg endnu ikke klar til at pensionere min passion.

Så jeg vil fortsat portrættere små mennesker med faglig stolthed - så længe lysten bobler i maven, vil jeg dyrke min passion og vedligeholde min faglighed som faguddannede fotograf.

Alt som før, men med færre tider og lidt små nødvendige ændringer.

Jeg er stadig den samme tålmodige Fie, der møder jeres nyfødte baby og børn, med en særlig opmærksomhed og forståelse.

❤️ Det er mit frirum og det er nu et fritidsjob så jeg i weekender og ferier kan dyrke min store passion❤️

⭐ Godt nytår ⭐🍀 Velkommen til 2026 🍀Når kroppen sætter tempoet(Del 3 af 3)Jeg kan stadig meget. Men jeg kan ikke længere...
09/01/2026

⭐ Godt nytår ⭐

🍀 Velkommen til 2026 🍀

Når kroppen sætter tempoet
(Del 3 af 3)

Jeg kan stadig meget. Men jeg kan ikke længere alt, og slet ikke i tempoet og rytmen, som falder mig naturligt.

Det lyder som en begrænsning.
Og sådan vil det måske altid føles.

Men jeg vælger nu at se det som min nye retning. Det er en tilpasning som har været svær at acceptere og som har krævet at jeg skulle tage imod hjælp og arbejde med mit mindset for at overbevise mig selv om, at det ikke er en falliterklæring, men en accept af min situation.

Så tempoet er nu sat ned.

2025 har været et år med fokus på at finde balancen i livet, personlig, privat og professionelt.
Mit 2026 skal derfor handle om at holde balancen, så jeg ikke bliver sendt til tælling.

Min side her vil jeg fremover bruge til at dele mit fotografiske arbejde som du kender det. Dele personlige refleksioner om stort og småt fra lidt af alt det som sker.

Mit liv har budt på meget modgang, men det har kun styrket mit fokus på altid at se det svære som anledning til personlig vækst.

Jeg ved ikke, hvor livet vil føre mig hen, men jeg glæder mig til hver eneste nye dag.

Godt nytår ⭐

🌱 I de næste opslag vil jeg fortælle mere om mit mit arbejde som den fotograf du følger her, mit nye arbejdsliv og herefter kommer et personligt opslag om den proces jeg påbegyndte i sidste år 🌱

🌿 Når kroppen sætter tempoet 🌿 (del 2)En ulykke kommer sjældent alene. 15 år efter den første ulykke, skete endnu en uly...
05/12/2025

🌿 Når kroppen sætter tempoet 🌿 (del 2)

En ulykke kommer sjældent alene. 15 år efter den første ulykke, skete endnu en ulykke som ændrede alt igen. Men denne gang på en måde, så min værste fjende blev min vilje til at ville det hele som før.
Et piskesmæld eller nærmere to, først fra højre, rundt og så fra venstre side.
Nerverne blev “flået” fra hinanden og jeg lever nu i konstante smerter. Men skaderne er usynlige.

Jeg var stædig og nægtede at opgive mine drømme.

Så jeg har kæmpet og bidt smerterne i mig, så jeg efter min arbejdsdag fandt mig selv i så kraftige smerter, at tårerne sprang fra mine øjne og jeg vågnede skrigende af smerter om natten.

Fordi, jeg er stædig og kunne ikke acceptere at ulykken skulle koste mig den drøm, som jeg havde kæmpet så hårdt for at opfylde.

For et år siden accepterede jeg:
Min fysiske krop sætter rammerne for mit liv. Ikke blot mit arbejdsliv, men hele min eksistens.

Følg med :) inden længe deler jeg tredje og sidste del af kapitlet. 🍀

- og så lover jeg også snart at dele nogle billeder fra mit arbejde 🥰

🍀Når kroppen sætter tempoet 🍀Min krop har lært mig at sænke farten, og at acceptere, at lidt også har ret.Jeg har levet ...
28/11/2025

🍀Når kroppen sætter tempoet 🍀

Min krop har lært mig at sænke farten, og at acceptere, at lidt også har ret.

Jeg har levet et liv, hvor jeg gik mod min store drøm om at blive fotograf. Jeg har presset mig selv til det yderste. Kørt mellem Fredericia og Viborg med tårer trillende ned af kinderne. Fordi min krop var bange så snart jeg forlod mit hjem.
Men min fornuft overtrumfede den irrationelle angst, der sad i kroppen og tankernes konstante genudsendelse af et frygteligt traume, jeg som 20-årig nybagt mor oplevede i trafikken.

Som 23-årig besluttede jeg mig for, at hvordan jeg havde det, ikke skulle forhindre mig i at forfølge drømmen. Så jeg kæmpede og fortsatte, selv når mit nervesystem råbte stop. Jeg havde udviklet PTSD, men i kampens hede voksede jeg både fagligt og som menneske.

I mit fotografiske arbejde som nyfødt fotograf fandt jeg den ro, som min krop søgte efter - som om kroppen efter mange år stadig ledte efter sin nyfødte baby, som i trafikulykken blev flået væk. Når jeg får en baby i armene, mærker jeg stadig, hvordan mit nervesystem reguleres i takt til det lille nye menneske. Jeg kalder det ofte for, mine drikkepenge.
Mange af mine kunder takker mig for min tålmodighed med deres lille baby.

Men i virkeligheden, så er det mig som skylder alle jer, som gennem snart 15 år har lagt jeres små mennesker mine arme. Det er den største tillidserklæring der findes.

Tusind tak for tilliden, det har gjort mere for mig end jeg kan sætte ord på.

Efter multimediedesigner uddannelsen fik jeg mulighed for at tage drømmeuddannelsen.

Under uddannelsen til fotograf mærkede jeg for alvor, at der ikke er noget så skidt, at det ikke også er godt for noget.

Post Traumatisk Vækst blev en del af mit ordforråd. Det blev en del af mit mindset, at fokusere på den vækst som mit traume blev startskuddet til.
Det er den historie, dette værk er bygget op omkring.

🌿 Følg med i næste uge, hvor jeg deler den næste del af historien 🌿

💫 Jeg står midt i en forandring 🍀Jeg befinder mig et sted i livet, hvor jeg hverken står dér, hvor jeg stod, eller helt ...
18/11/2025

💫 Jeg står midt i en forandring 🍀

Jeg befinder mig et sted i livet, hvor jeg hverken står dér, hvor jeg stod, eller helt dér, hvor jeg er på vej hen.

Ikke længere midt i kaos og krise.
Bare et sted mellem identiteter, hvor jeg har fundet tempoet i den forandring som livet krævede af mig.

Mit arbejdsliv har ændret sig.
Min krop har ændret sig, så hele min tilværelse har været i forandring.
Alligevel mærker jeg, at jeg ikke har mistet mig selv, selvom det til tider har føltes sådan. Men jeg har nu fået øje på flere sider, som skal have lov at udvikle sig.

Jeg slipper ikke sådan lige fotografen.
For uanset hvad jeg laver, så ser jeg verden med mit fotografiske blik, og jeg elsker at møde de små mennesker som besøger mig som fotograf.
Men jeg folder også andre fagligheder ud i nye spændende kontekster.

Det er ikke et farvel til den fotograf, som jeg kæmpede så hårdt for at blive, men en videreudvikling af alt det livet har lært mig.

Du er velkommen til at følge med og se hvor det fører mig hen. Jeg vil fortsat dele fra mit fotografiske arbejde, men jeg vil også invitere dig med videre ved at dele lidt af det hele 🍀

Tak til alle jer som har støttet mig gennem årene ❤️ jeg håber I har lyst til at følge med ⭐

At elske et menneske, fordi dets mor, er ens eget barn - det føles større end øjeblikket jeg blev mor. Men ikke på samme...
07/11/2025

At elske et menneske, fordi dets mor, er ens eget barn - det føles større end øjeblikket jeg blev mor. Men ikke på samme måde, for kærligheden går igennem ens eget, nu voksne barns kærlighed - til sit eget barn ❤️

❤😍 I am Leveled up to granma!😍❤Jeg har fået lov at vise de her søde billeder frem af min datters familie 🥰 Det er lidt u...
17/10/2025

❤😍 I am Leveled up to granma!😍❤

Jeg har fået lov at vise de her søde billeder frem af min datters familie 🥰

Det er lidt underligt, det her med at være blevet mormor, underligt på en god måde.

Jeg glæder mig så meget til jeg skal fortælle hende de historier som jeg fortalte hendes mor som lille. Jeg har aldrig rigtig læst godnat historier for min datter, for jeg kan faktisk ikke læse højt - eller kan og kan er måske lidt overdreven. Men da jeg kan læse "Afstribning mangler" som "Afslibning af maling", ja så kan en børnebog blive en underlig og usammenhængende historie. Det gider jeg ikke bøvle med.

Tilgængelig kan jeg fortælle ud fra billederne og digte eventyr om alt fra et lille snefnugs rejse fra skyen og til det smelter på næsen af den lille pige, som er live ved at falde i søvn. Til sociale historier hvor store følelser om fx mobning eller savn kan få ord.
Det gode ved de historier er, at de aldrig kan fortælles på samme måde, så selvom den altid skal handle om prinsessen som drog ud og mødte de samme ting i verden. Så var det altid et nyt eventyr. Det blev så lidt sære med mine drenge, som i en periode skulle have præcis samme fortælling hver aften. Så jeg nærmest har PTSD af bamses julerejse 🧐

Glæder mig til at hun skal vise mig verden fra en helt nyt perspektiv og til jeg skal til bedsteforældre dag i børnehaven. Selvom jeg absolut ikke har lyst, da jeg har det lidt stramt med mange mennesker og larm. Men jeg har lyst til at opleve hendes verden og glæde mig over, at jeg har: Leveled up to granma!

Rigtig god weekend ❤

😍🍂 Book jeres efterårs fotografering nu 🍂😍Efteråret i min have er godt igen, og jeg har åbnet kalenderen! Alt info om ti...
13/10/2025

😍🍂 Book jeres efterårs fotografering nu 🍂😍

Efteråret i min have er godt igen, og jeg har åbnet kalenderen!

Alt info om tidsbestilling og priser finder du på min hjemmeside, jeg smider et link i 1. kommentar.

Ellers kan du se hvordan du bestiller tid her:

Du bestiller tid ved at sende en mail på: [email protected]

I emne skriver du: Foto i haven.
Forslå de dage som I kan, så kan vi hurtigst finde en tid som matcher.
Jeg fotografere som udgangspunkt kun i weekender og skoleferier.

Jeg har lige åbnet kalenderen, så næsten alle datoer er ledig.
- fra fredag den 17. oktober og frem til 30. november 2025.

Priserne afhænger af hvor lang tid vi skal bruge på fotograferingen og hvor mange billeder I ønsker at købe. Så tjek hjemmesiden og priserne ❤

På vej hjem fra en aften på stranden har min søn og jeg en af vores dybe samtaler om at være menneske. Han taler kun eng...
08/09/2025

På vej hjem fra en aften på stranden har min søn og jeg en af vores dybe samtaler om at være menneske. Han taler kun engelsk, men jeg taler dansk til ham. Det kan man se som et problem, men man kan også se det som en kompetance - at den daglige kommunikation foregår i bevidsthed omkring to sprog. Det udfordre måske tingene her og nu, men det styrker ham på den lange bane.

Vi er lige gået gennem skoven i bæl mørke. Vi har en lygte - men mor kan godt lide en god udfordring og få en samtale om vores øjne og det at se. Da han var lille sagde han en gang, vis mig verden mammy. Han talte dansk ind til for et års tid siden. Jeg er lidt en, random fakta mor, og spørgsmål, uanset hvor mange her jeg svare på og han er nysgerrig. Fortæl mig mere sagde han ofte med julelys i øjnene.

Han tager min hånd og siger: You know I'm still afraid of the dark. Også går vi hånd i hånd gennem skoven og taler om vores øjne, om verden og ubehag i kroppen.

I bilen kommer Guldkortet. Vi taler om jul, jeg havede nemlig lykkeligt glemt der findes noget som hedder jul 🫣 og så:

I think, sorry I bring it up. But, I think it was God who held his hand over you when you and Julie were run over. Have you been run over twice? I think God wants you here with us.

Jeg svare ham, måske gjorde han det, fordi han vil have at du skal have mig som mor.

Jeg er ikke religiøse, jeg tror på mennesket og den overbevisning vi har hver især. Uanset i hvilken retning, med mindre du ønsker er gør andre mennesker ondt. Så jeg har opdraget uden et religiøst spor. Han ved at jeg ikke tror på bibler og at mit religiøse stå sted finde i naturen og det taler vi ofte om. Han fortæller om det han har læst i biblen og jeg fortæller hvordan jeg ser emnet.

Vi deler perspektiver på et emne der i findes et endegyldigt svar på.

For mig som mor, er det vigtigt at mine børn finder sig selv og finder styrke i sit eget spejlbillede.

Han var enig. Han holdte hånden over mig, fordi han skal have lige præcis mig som mor.

Det er en snak om kærlighed på et niveau som overrasker mig hver gang - han er 12 nu og den identitet han er ved at danne gør mig lykkelig over at være mor for det væsen som bor i hans krop.

Når man finder en pind....nærmer et træ som man bliver nød til at save fri for at få med hjem 🌞 fordi det inspirerer til...
31/08/2025

Når man finder en pind....nærmer et træ som man bliver nød til at save fri for at få med hjem 🌞 fordi det inspirerer til et billede.

Så bliver - hvad andre må tænke, overflødigt.

For omkring 10 år siden, da jeg gik på medie skolerne i Viborg og studerende til fotograf. Fandt jeg et drivtømmer træ med bevaret rodnet.

- jeg har mange underlige ting liggende, fordi jeg bliver inspireret og får en ide til et eller flere billede. For mig er det noget af det mest naturlige, og for andre er det lidt underligt fx at arve en onkels aflagte benproteser. Have en æske med døde insekter. En død sangfugl i fryseren. Bevare en mumificerede kat i stalden og gemme et skrøbeligt fugle skelet.
Og jeg kan godt forstå at det er underligt, men det er uvurderlig inspiration.

De sidste 6 år har jeg været i en personlig udvikling for at lære at leve med den smerte problematik et piskesmæld at sat i min krop og det har været svært at acceptere og tilpasse sig.
Jeg har ikke haft overskud til at arbejde med personlige projekter da det kræver mere end man lige tror, at tilpasse sig til et fysisk handicap. Som det er når man lever i konstant smerte som begrænser dig.
Det førte mig til udredning, for hvorfor er det så svært at få hjernen til at forstå vigtigheden af at overholde de skånehensyn.

Så i en alder af 42 år fik jeg bekræftet at jeg ikke er så underlig, jeg er bare en ordblind autist med ADHD - det sætter mange af livets frustrationer i et nyt perspektiv og vækker en nysgerrighed på hvordan samfundet rummer dem som ikke kommer til at følge den traditionelle vej gennem livet.

Da at blive udredt betyder for mig at jeg kan forstå min kognitive profil i en større kontekst end mig selv, og det i sig selv inspirere mig til at se mit liv, uddannelse og fremtidige arbejdsliv fra en ny vinkel.

Fotograf bliver jeg ved med at være, men jeg vokser også på andre af mine fagområder ⭐🍀 og jeg har ingen ide om hvor det ender, men du er velkommen til at følge med 🌞
- og fotografering kan du stadig komme til 😘 det er bare færre tider pr måned 😁

Adresse

Vejle

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når Fotograf Fie Vandborg sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Kontakt Virksomheden

Send en besked til Fotograf Fie Vandborg:

Del

Type